Årsmöte + bussfärd till Köpenhamnsområdet lördagen 26 maj 2018

Svensk-Danska Föreningen
Årsmöte och Bussresa i Köpenhamnsområdet
Välkomna! Röd-Vit och Blå-Gult träffas åter till en trevlig bussresa med rikt innehåll och nya möten.

Lördagen den 26 maj 2018. Avresetid: 08.30
Avresa: Malmö Opera tidigare Stadsteatern (Parkeringsplatsen) Fri parkering.
Efter en lång och kall vinter är det åter så åter dags för värme
och gemenskap i Svensk-Danska Föreningen. Vid operan och med smak och tradition hälsas vi välkomna till årsmöte och bussutfärd! Årets utfärd går i närområdet. Köpenhamn växer så det knakar. Nya vyer och silhuetter. Gamla historiska byggnader samsas om utrymmet på ett förnämligt sätt i den ”nya staden”

Väl över ”broen” besöker vi Burmeister & Wains unika museum, som numera ägas av tyska MAN/Volkswagen. Här visar man det som en gång var världens största dieselmotor-stor som ett hyreshus-23 meter lång och 12 meter hög-och den fungerar fortfarande! Den fungerar! En stor upplevelse.! Museet har dessutom en uttställning om världens första dieseldrivna atlantgående fartyg m/s Selandia-byggt i Köpenhamn 1912. Fartyget var ”snabbgående” och gjorde sin jungfruresa till USA samma år som s/s Titanic sjönk. Dieselhuset, som museet heter, är för många svenskar helt okänt. Det råder vi nu bot på.
Så kör vi en rundtur i några av huvudstadens ny/gamla delar. Här måste man nämna den nya Carlsbergs-staden. Suveränt låten man det gamla bryggeriområdet bevaras i det nya med lägenheter, butiker och kulturinstitutioner. Längs färdvägen berättas smått och gott om huvudstaden.
Föreningens Årsmöte kl. 13.00 hålls på restaurang ”Under Uret” , Östre Farimagsgade 4(Hörnet mot Stockholmsgade inte långt från Hirschsprungske Samlingen). God mat som förslår! Tradition och ”hygge”!
Vi fortsätter sedan vår rundtur med besök i FN-staden och Norra Hamnen. Lite längre bort påminns vi om arkitekten Arne Jacobsen och hans Bellevue.
Eftermiddagens god kaffe med ”lagkage” serveras hos Tine på Bakken. Lämpligt är då att bese staden ”Korsbeck” som ligger ett stenkast upp i gränden. Miljöerna från Lise Nörgaards ” Matador” tränger sig behagligt in i våra sinnen. Ni minns väl den succe`artade och världsberömda TV-serien?
Härefter ställer vi färden hemåt igen. När flygplanen går ner för landning på Kastrup och brons pyloner sträcker sina raka ryggar mot himlen, ja då vet vi att vi snart är i den lilla ”storstaden”. Lockar den? Det är i alla fall en utmärkt utgångspunkt för att nå trevliga resmål. Som till exempel dagens.
Vi är snart åter vid Operan och då är klockan ca. 19.30.